sejarah islam di dunia

calender

http://www.calendarlabs.com/calendars/web-content/free-blog-website-content.php#cust
Read more: http://brilliandwi.blogspot.com/2012/06/memasang-widget-katak-hijau-di-blog.html#ixzz2LF3LXHMB
Read more: http://brilliandwi.blogspot.com/2012/06/memasang-widget-katak-hijau-di-blog.html#ixzz2LF3LXHMB

Senin, 18 Februari 2013

Sejarah Islam di China


Islam pertama kali dibawa ke China oleh sebuah rombongan yang dikirimkan oleh UthmanKhalifah, pada 651, lebih kurang dari dua puluh tahun selepas kewafatan Nabi Muhammad. Rombongan itu diketuai oleh Sa`d ibn Abī Waqqās, bapa saudara Nabi sebelah ibunya. Yung Wei, maharaja Tang yang menerima rombongan itu memerintahkan pembinaan sebuah masjid peringatan di Canton, yang merupakan masjid pertama di negara itu dibina. Zaman Dinasti Tang adalah zaman keemasan China dengan budaya kosmopolitan yang membantu memperkenalkan agama Islam. Pemastautinan orang Islam pertama di China terdiri daripada saudagar Arab dan Parsi.[3] Di kawasan tersebut, kabilah Hui Chi menerima Islam, dan nama tersebut menjadi permulaan kepada rujukan terhadap huihui atau Hui sebagaimana yang mereka dikenali hari ini.

[sunting]Makanan halal di China

Rencana utama: Masakan Cina Islam
Oleh sebab bilangan penduduk Muslim di China barat besar, banyak restoran Cina menghidang kepada umat Islam atau menghidang kepada orang awam tetapi dijalankan oleh umat Islam. Di kebanyakan bandar raya utama di China, terdapat restoran kecil Islam atau gerai makanan yang biasanya dijalankan oleh pendatang dari China Barat (contohnya, Orang Uyghur), yang mejual sup mi yang murah. Daging kambing biri dan kambing lebih biasa didapati di sana, berbanding dengan restoran Cina yang lain, disebabkan oleh kelaziman daging ini dalam makanan China barat.

[sunting]Gaya tulisan

Rencana utama: Sini (script)
Sini adalah bentuk gaya tulisan Islam Cina untuk skrip Arab. Ia dapat dirujukkan pada apa-apa sahaja jenis gaya tulisan Cina Islam, tetapi secara umum digunakan untuk merujukkan pada satu kesan yang tebal dan tapered, seperti Karya tulisan Cina. Ia digunakan secara besar di masjid-masjid di China timur, dan dengan secara lebih kurangnya di GansuNingxia, dan Shaanxi. Seorang gaya penulis Sini terkenal adalah Hajji Noor Deen Mi Guangjiang.

[sunting]Seni pertahankan diri

Pembangunan Islam dan pengambilalihan pada taraf tertinggi wushu Cina telah ada sejarah yang lama. Banyak akarnya berasas padaQing Dynasty persecution of Muslims. Masyarakat Hui telah bermula dan menadaptasi banyak gaya-gaya wushu seperti bajiquan,piguazhang, dan liuhequan. Ada daerah-daerah utama yang telah dikenali sebagai pusat wushu Muslim, seperti County Cang diWilayah Hebei. Seni pertahankan diri ini adalah sangat lain dari gaya-gaya Turkic yang diamalkan di Xinjiang.[4]

[sunting]Istilah Cina untuk istitusi Islam

Qīngzhēn (清真) adalah istilah bahasa Cina untuk sesetengah institusi Islam. ISecara harfiah ia bermakna "kesucian benar."
Dalam bahawa Cina, halal adalah digelar qīngzhēn cài (清真菜) atau "makanan suci yang benar." Sebuah masjid adalah dipanggilqīngzhēn sì (清真寺) atau "kuil suci yang benar

Tidak ada komentar:

Posting Komentar